התרופה לתקופת האבטלה

השותפים שלי לדרך

לוגו אוקלי

logo high5

Pandazzz
Suunto white

התרופה לתקופת האבטלה

להיות מובטל, זאת הרגשה נוראית וחסרת אונים למי שרגיל להיות במעגל העבודה. ככל שהזמן עובר יורדת המוטיבציה ותחושת הביטחון. תחושת הדכאון מתחילה להשפיע ובהתאם דועכת החיוניות. החדשות הרעות שהמצב רק יכול להחריף, ככל שהזמן עובר. במצב זה קל לברוח לאזורי הנוחות הדורשים פחות משאבים כגון שינה או רביצה על הספה מול הטלביזיה לפרקי זמן ממושכים, אכילה ללא שליטה בדגש על טעים ופחות חיוני ולעיתים גם אלכוהול ועישון. הגוף לאט לאט מתנוון ונעשה עייף יותר. תופעות הלוואי במקרים אלו מתבטאים בשינוי במצבי הרוח, עליה במשקל, אובדן כושר מיני, לחץ דם, מיחושים ותחושת כבדות. מכאן, קל להגיע בדרך המהירה לדיכאון וחולי. זאת לא הדרך לצאת מהמצב…אך החדשות הטובות, שלמרות התחושה של היסחפות במערבולת אפשר לצאת מזה לחוף מבטחים.

הפתרון, הוא כמובן שמירה אדוקה על אורך חיים בריא הכולל, פעילות ספורטיבית, תחזוקת הגוף, תזונה בריאה וכמובן איזון. נכון, זאת לא משימה פשוטה בתקופה שהאיום ה"אמיתי" כביכול, הוא אובדן התעסוקתי והצורך הקיומי. אך מצד שני אורך חיים בריא הוא התרופה האמיתית שיכולה לסייע לנו להרים את הראש מעל הקרקע וזה בדיוק מה שאנו זקוקים לו כדי לשרוד.

לא מעט מאמרים ומחקרים מעידים שפעילות ספורטיבית למשל, מסייעת להטעין את הגוף מחדש באנרגיות חיוניות, ע"י הזרמת דם לתאים תורמת לשיפור מיקוד והחשיבה, להורדת מתחים ומעודדת יצירתיות.

הנה כמה טיפים שיכולים לסייע :

  1. פעילות ספורטיבית – לא צריך להתחיל לרוץ מרתון בכל יום בשביל להעלות את מדד החיוניות. מספיק אימון בעומס קל עד בינוני של 40 דקות עד שעה בין 3 ל 4 פעמים בשבוע בכדי "להניע את הגלגלים מחדש". מי שקשה לו יכול להסתפק גם בהליכה קצבית, גם זה עובד. מומלץ לבצע את הפעילות מחוץ לבית במידת האפשר ועדיף בחיק הטבע. המושג "runners high" מתבסס על תחושת העילוי של אחרי הריצה המלווה בעליה במוטיבציה והאנרגטיות הנמשכת לאורך שעות רבות. כמו סם רק יותר בריא.
  2. מתיחות – ככל שאנו רובצים יותר עמוד השדרה שלנו מקבל דיפורמציה וזה כמובן משפיע לא רק על העמידה שלנו אלא גם חלוקת עומסים לא מאוזנת של השרירים. מצב זה עשוי להוביל לשרירים תפוסים, כאבי פרקים ואף לבלט או פריצת דיסק. המתיחות יכולות לאזן מחדש את הגוף ולחזק את השרירים. מצב זה משפיע על תחושת החיוניות, הרוגע והריכוז. חשוב כמובן לבצע מתיחות רק אחרי חימום גוף של כרבע שעה ובצורה מבוקרת שלא תכאיב בצורה חדה. מומלץ לתרגל נשימות ארוכות ועמוקות תוך כדי.
  3. חיזוק שרירים ע"י תרגילי התנגדות למשקל הגוף, או משקולות כבדים, TRX או קרוס פיט. כל דרך שאנו מחזקים את השרירים, מעבר להזרמת האדרנלין החיונית לתפקוד יעיל של המוח, אנו גם תורמים לנראות שלנו ותחושת הביטחון הכללית. מומלץ לבצע תרגילים אלו בנוכחות ופיקוח של מדריך כושר.
  4. תזונה – סוכר ידוע כסם שאפשר להתמכר אליו בקלות וקל למצוא אותו במזונות רבים. הסוכר הופך לשומן שמצטבר בכלי הדם וגורם לעייפות וכבדות. השתדלו להמנע ממנו ככל האפשר. הזהרו במהלך היום לצרוך "פחמימות טיפשות" כגון קמח לבן ופסטה, בצק עלים, מאכלים מטוגנים, צריכת קפה מוגזמת וכל מה שמתעכל לאט (ברמיזה עבה בשר אדום). העדיפו אוכל קליל עם פחות גלוטן. אוכל כבד רק יעייף אתכם ויגבה מכם עוד כמה שעות שינה. הרבו בשתית מים כמובן, וירקות מסוגים שונים וקטניות.
  5. שינה – יש להקפיד על שעות שינה מסודרות בכדי להיות עירני וחיוני במהלך היום. זכרו שגוף מתעורר לפי השעון הביולוגי. אם תשנו מאוחר מדיי, עדיין תתעוררו בשעה שאתם רגילים להתעורר ובכך להחסיר שעות שינה חשובות, שזה כמובן משבש את התפקוד במהלך היום. אם תקפידו על פעילות ספורטיבית ומתיחות הגוף יהיה פחות במתח וגם איכות השינה תשתפר.
  6. מדיטציה – דרך חיונית נוספת המסייעת לשיפור מצב הרוח והאיזון הנפשי, ע"י ויסות הנשימה תוך כדי התבוננות פנימית.

לטיפים נוספים והנחיה אישית – מוזמנים ליצור עמי קשר [email protected] \  054-5483666

ספידי שגב – מדריך ריצה מוסמך וספורטאי תחרותי. www.speedysegev.co.ilתמונה מעובדת של ספידי שגב